|
Twórcza aktywność dziecka
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2034 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
Przedszkole spełnia istotną rolę w rozwoju dziecka. Aby ten rozwój był optymalny, nalezy stworzyć warunki do twórczej aktywności. Wiek przedszkolny w rozwoju dziecka jest naturalnym, spontanicznym potencjałem twórczym. W tym okresie następuje największa podatność na stymulację zachowań twórczych. W kształtowaniu się dziecięcej osobowości, kreatywności, specjaliści przypisują wiodącą rolę nauczycielom. Wiek przedszkolny w rozwoju dziecka jest naturalnym, spontanicznym potencjałem twórczym. W tym okresie następuje największa podatność na stymulację zachowań twórczych. W kształtowaniu się dziecięcej osobowości, kreatywności, specjaliści przypisują wiodącą rolę nauczycielom. Rozwój dyspozycji dziecka do zadań twórczych zależy od: - organizowania sytuacji problemowo – otwartych, - zachęcanie do podejmowania indywidualnych zadań i prób, - unikanie indywidualnych rywalizacji, - ocenianie aktywności i chęci dziecka, a nie wytworu, - podsuwanie dzieciom ciekawych materiałów do zabawy, Działalność twórcza jest procesem bardzo indywidualnym i w efekcie prowadzi do otwarcia się i uzewnętrznienia odczuć. Współczesne tendencje w pedagogice akcentują rangę czynnego uczestnictwa dziecka w procesie edukacyjnym. Uważa się, że podstawowym zagadnieniem jest stworzenie dziecku warunków do intensywnego poznawania i przeżywania świata. W okresie przedszkolnym zabawa jest podstawową formą działalności dziecka. Twórcze obcowanie z muzyką, tańcem, plastyką, przynosi mu nie tylko radość, ale ułatwia kontakt z otoczeniem, „łagodzi obyczaje”, rozwija osobowość. Twórczość dziecięca jest czynnością odruchową, instynktowną i podświadomą. Jest to szczególny atrybut okresu dziecięcego, który zostaje utraconym gdy dziecko chce zadośćuczynić wymaganiom realizmu. Dlatego też tak ważne jest rozwijanie dziecięcej twórczości, kształtowanie postawy otwartej, zaś wartościowym instrumentem tej postawy są działania integracyjne, analogiczne do zabawy, w której ruch, słowo, dźwięk i formy wizualne występują niemal jednocześnie. Wszelkie działania w zakresie wychowanie przez sztukę, które rozszerzają zakres zmysłowego postrzegania mają niewątpliwie wartość pedagogiczną. Proces tworzenia przyczynia się do ogólnego rozwoju dziecka, wielowarstwowego poznania rzeczywistości, autokracji osobowości, rozwoju zdolności i indywidualności, zachowania zdrowia i przeżywania szczęścia.
Bibliografia:
Debesse M. Twórczość artystyczna dziecka a twórczość artysty. W: Wojnar I. ( red. ) : Wychowanie przez sztukę. . Antologia. PZWS Debesse M. Etapy wychowania, W-wa 1988 Gloton R. Clero C. Twórcza aktywność dziecka. WSiP, W-wa 1985 Sasin K. Stokowska M. Kształtowanie postawy twórczej dzieci w wieku przedszkolnym. Materiały pomocnicze dla nauczycieli. Smoczyńska – Nachtman U. Muzyka dla dzieci. W-wa, 1998 Szuman S. Sztuka dziecka. WSiP, W-wa 1990 Szymański Szamański. Twórczość i style poznawcze uczniów. WSiP, W-wa 1987 Trojanowska – Karczmarska A. Dziecko i twórczość. Ossolineum, 1971
opracowała Łucja Gapska |
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|